Digital Vekst
mai
6.
til 1. okt.

Digital Vekst

DigitalVekst2025 – er du klar for den digitale omstillingen?

Kompetanseprogrammet DigitalVekst 2025 er et samarbeid  mellom Næringshagene i Rogaland og Agder.

 

Vi inviterer målbedrifter og andre som ser behov for å øke den digitale kompetansen sin. I tillegg til et digitalt kunnskapsløft, er målet at en ved gjennomført program skal ha utarbeidet sin egen digitaliseringsstrategi for å rigge seg i møtet med det digitale skiftet.

Programmet er skreddersydd med tanke på aktuelle digitale utfordringer som dagens virksomheter står overfor, og passer godt til små og mellomsstore bedrifter.

Enkelt forklart betyr digitalisering å bruke teknologi til å forbedre, forenkle og fornye måten en utfører oppgavene sine på. Digitalisering bidrar til at en kan jobbe mer effektivt, tilby bedre tjenester og produkt, eller skape helt nye tjenester og produkt.

Vekstprogrammet går over 4 samlinger, og er satt sammen av faglige foredrag, erfaringsdeling og workshops. Inkludert i programmet er en kartlegging av hver deltakerbedrift som viser hvor moden bedriften er digitalt, samt den digitale kompetansen til bedriftene.

Tema for samlingene er blant annet synlighet og markedsføring på nett, digital strategi og endringsledelse, kunstig intelligens (KI) og bruk av ulike verktøy her samt datasikkerhet.  Mellom samlingene vil deltakerbedriftene også få individuell oppfølging fra forretningsutviklere i Næringshagen.

Programmet er utarbeidet i samarbeid med blant annet Veni og Leadify.

DigitalVekst kort fortalt:

  • Et ledelses- og bedriftsutviklingsprogram med mål om å utarbeide digital strategi og veikart for digitalisering

  • Samlingsbasert, med foredrag/kompetanseheving, gode verktøy og workshops

  • Kartlegging av deltakerne; Hvor digitalt klare er vi egentlig?

  • Individuell oppfølging mellom samlingene – arbeid med egne digitale veikart og digitale strategier

  • 4 samlinger (lunsj inkludert)

  • Målbedrifter som deltar betaler en egenandel på kr 7500,- (75% subsidiering)

Program

Samling 1) Tirsdag 6.mai: Digital synlighet og markedsføring v/Leadify

Erfarne rådgivere innen digital strategi fra markedsbyrået Leadify holder kurs for oss om: «Hvordan bli synlig på nett – ulike kanaler, innhold og annonsering».

Med den raske fremveksten av kunstig intelligens (KI) er digital synlighet viktigere for bedrifter enn noen gang. Kurset gir innføring i hvordan vi legger rett strategi for å bli mer synlig i ulike digitale kanaler, bygge nettverk og skape leads/salg. Dei 9 elementære grunnsteinene for god markedsføringsstrategi vil bli gjennomgått. En tar også for seg blant annet riktig bruk av søkemotoroptimalisering (SEO), Google-bedriftsprofilering og annonsering denne dagen.

Samling 2) Tirsdag 3.juni: Kunstig intelligens (KI/AI) v/Veni

Smedvigs IT- og konsulentselskap Veni holder kurs for oss om kunstig intelligens (KI) og hvilke muligheter denne teknologien bringer med seg, slik at vi kan arbeide på en mer effektiv og enklere måte på flere ulike områder. Det blir en praktisk gjennomgang av konkrete KI-verktøy, hvor vi tester ut ulike verktøy som Microsoft Copoilot, ChatGPT og andre relevante tjenester innen for feltet, og vi vil få tips for optimal bruk av disse.

Kurset er ment å gi deg innsikt i hvordan vi skal implementere bruk av KI enkelt i egen virksomhet.

Samling 3: Tirsdag 2.september: Digital endringsledelse v/Veni

Digitalisering skaper både utfordringer og muligheter, og krever ledere som kan drive endring på en effektiv måte. En erfaren konsulent fra Veni innen virksomhetsstyring og omstilling er med oss denne dagen. Kurset i digital endringsledelse gir deg kunnskapen du trenger for å lede gjennom digital transformasjon, håndtere motstand og skape engasjement hos alle ansatte.

Du vil få innsikt i ulike verktøy for å oppnå varig endring, som gjør at bedriften din kan lykkes i en digital tid prega av stadig flere endringer og mindre forutsigbarhet.

 

Samling 4) Tirsdag 7.oktober: Digital sikkerhet v/Veni

Dagen starter med innføring i Cyber-sikkerhet. Vi får besøk Veni, som blant annet skal fortelle oss mer om hvilke utfordringer vi står overfor i dag og hvilke konkrete tiltak vi kan gjøre for å sikre oss mot nye typer av cyber-kriminalitet.

Samlingen blir avsluttet med en praktisk gjennomgang av sentrale verktøy som kan bidra til en mer sikker arbeidshverdag for virksomheten din.

Oppstart: 6. mai 2025
Lokasjon: Stasjonsgata 26, Lyngdal

Pris:
Målbedrifter:
Egenandel fullt kurs kr. 7 500,-
Pris pr modul kr 2500 etter avtale.

Markedspris fullt kurs: kr. 30 000,-

Påmeldingsfrist: 5. mai

Alle SMBer kan bli målbedrift i Lister Nyskaping. Det innebærer muligheten til å motta innovasjonsstøtte gjennom SIVA sitt Næringshageprogram.

Vis arrangement →
Investor Ready
okt.
14.

Investor Ready

Å kjenne målgruppen din er nøkkelen til suksess. I dette kurset lærer du hvordan du identifiserer og forstår din spesifikke målgruppe, slik at du kan tilpasse markedsføringen og oppnå bedre resultater.

Vis arrangement →

Ansette, utvikle og beholde ansatte
apr.
29.

Ansette, utvikle og beholde ansatte

Har bedriften din utfordringer med å få tak i tilstrekkelig og rett kompetanse?

Mange bedrifter har utfordringer med å få tak i tilstrekkelig og rett kompetanse. Denne tendensen forventes å forsterke seg ytterligere i årene som kommer. Særlig små bedrifter uten HR-avdeling har behov for konkrete verktøy for å håndtere disse utfordringene.    .

Øyvind Husby er en erfaren HR-leder, og jobber i dag som HR-sjef i Trondheim kommune. Han er i tillegg foreleser innenfor HR- og ledelsesfag ved BI Trondheim og NTNU.

Han vil dele innsikter og praktiske råd til hvordan din bedrift kan:

  • Bygge kompetanse

  • Gi ansatte utviklingsmuligheter som gir dem grunn til å bli værende

  • Utvikle og forstå hva god ledelse er.

Webinaret er spesielt relevant for deg som har lederansvar og ønsker å styrke bedriftens HR-strategi, men også ansatte kan spille en viktig rolle i å skape en arbeidsplass hvor folk trives og utvikler seg.

Lær hvordan dere sammen kan bygge en arbeidsplass der folk trives – og blir værende!

Vis arrangement →
Klimaregnskap på en dag
apr.
24.

Klimaregnskap på en dag

Er du klar for å komme i gang med klimaregnskap, men trenger litt starthjelp?

Vi inviterer til en gratis halvdags workshop nær deg!

Klimaregnskap er et verktøy som er her for å bli, og på sikt skal det bli like integrert som det økonomiske regnskapet. Vi er ikke helt der ennå, men det betyr at det er på høy tid å starte og bli kjent med dette verktøyet. Et klimaregnskap hjelper deg å forstå og rapportere på bedriftens klimaavtrykk.

Innhold:

  • Hva er klimaregnskap? Hvorfor er det viktig, og hvordan kan du implementere det i din virksomhet?

  • Hvordan komme i gang med ditt eget klimaregnskap.

  • Hvordan samle inn nødvendige data.

  • Hvordan klimaregnskapet kan brukes – ikke bare til rapportering, men også til å forbedre bærekraftige tiltak og tiltrekke miljøbevisste kunder.

Workshopen vil bestå av en presentasjon, eksempler, samt praktiske øvelser som hjelper deg å komme i gang med klimaregnskapet på en enkel og konkret måte.

Vi gjør vårt beste for at det blir jordnært og praktisk rettet, og at du går hjem med konkrete verktøy og innsikt som kan tas i bruk i din virksomhet.

Alle datoer i Agder:

  • Lyngdal 24. april

  • Tvedestrand 8. mai

  • Arendal 15. mai

  • Setesdalen TBA

  • Kristiansand 10. september

Vis arrangement →
MeetUp i Kvinesdal – Innovasjon og Nettverksbygging
mars
28.

MeetUp i Kvinesdal – Innovasjon og Nettverksbygging

Lister Nyskaping, i samarbeid med GeoAI:HUB, Digin, Kartverket, Sinpro og Intoto, inviterer til en faglig møteplass i Kvinesdal. Arrangementet kombinerer banebrytende teknologiske løsninger, praktiske erfaringer og spennende muligheter for nettverksbygging. Dette er en unik sjanse til å utforske fremtidens løsninger, samt knytte kontakter med aktører innen ulike bransjer.

Tidspunkt:
28. mars 2025 | Kl. 09:00 - 14:00

Program:

  • 09:00 - 09:30: Registrering og mingling

  • 09:30 - 09:40: Velkommen ved Jørgen Tjørhom, Lister Nyskaping

  • 09:40 - 09:45: Presentasjon av Lister Nyskaping v/Jørgen Tjørhom

  • 09:45 - 09:50: Presentasjon av SinPro v/Atle Homme

  • 09:50 - 10:15: GeoAI:HUB: Banebrytende teknologi innen geodata v/Lars Gunnar Stokke

  • 10:15 - 10:40: Intoto 2.0: Fremtidens risiko-håndtering for vassdrag v/Frode Aagedal

  • 10:40 - 11:00: Databasert beredskap: Hvordan kan man forbedre beredskap gjennom datainnsamling? v/Sigurd Paulsen

  • 11:00 - 11:20: Digitale tvillinger: Bruken av satellittdata for overvåking av snø og vann v/Daria Ludtke

  • 11:25 - 11:35: Innovasjonsmiljøet i Agder: Muligheter for vekst og utvikling v/Lars Fredrik Gyland

  • 11:40 - 12:00: Erfaringer fra geotech og datainfrastruktur v/Arnt Erling Skavdal

  • 12:00 - 14:00: Lunsj med servering av lokal pizza og muligheter for 1:1 møter

Påmelding:
Påmeldingsfrist er innen 24. mars.

Vi ser frem til å ønske deg velkommen til en dag med innsikt, innovasjon og verdifulle nettverksmuligheter i Kvinesdal.

Vis arrangement →
Webinar: Hacking og Svindel - Hva kan hver enkelt bedrift gjøre?
mars
25.

Webinar: Hacking og Svindel - Hva kan hver enkelt bedrift gjøre?

De fleste jobber i dag på nett, noe som gjør oss mer effektive – men også mer sårbare. I dette webinaret gir Maria Bartnes, forskningssjef ved SINTEF Digital, deg innsikt i hvordan små og mellomstore bedrifter kan jobbe smartere og tryggere med cybersikkerhet.

Webinaret passer for ledere, styremedlemmer, IT-ansvarlige og ansatte som ønsker å bidra til en tryggere digital arbeidshverdag.

Vis arrangement →
Webinar: Scope 3 i praksis – Slik tar du kontroll på de viktigste utslippene
mars
5.

Webinar: Scope 3 i praksis – Slik tar du kontroll på de viktigste utslippene

Har din bedrift ambisjoner om å redusere klimafotavtrykket, men synes Scope 3-utslipp er utfordrende å håndtere?

Scope 3-utslipp – de indirekte utslippene fra verdikjeden – utgjør ofte den største andelen av en virksomhets klimapåvirkning. Å forstå og håndtere disse er avgjørende for å lykkes med bærekraftig omstilling.

I dette webinaret får du innsikt i hvordan Firenor International AS har kartlagt og redusert sine Scope 3-utslipp. Administrerende direktør Kjetil Kleven deler konkrete tiltak og strategier for å jobbe målrettet med verdikjeden.

Dette får du ut av webinaret:

✅ Grunnleggende forståelse av Scope 3 og hvorfor det er viktig
✅ Praktiske verktøy for kartlegging og rapportering
✅ Inspirasjon fra en virksomhet som har lykkes med konkrete tiltak

Praktisk informasjon:

📅 Dato: Onsdag 5. mars 2025
Tid: Kl. 09.00–10.15
💻 Sted: Digitalt
👥 Arrangør: UN Global Compact og Om:sør

Vis arrangement →
EUs taksonomi - Hva kreves av bedriftene?
feb.
28.

EUs taksonomi - Hva kreves av bedriftene?

Foto: Luis Alvarez

EU har laget et klassifiseringssystem, kalt taksonomi, som skal hjelpe investorer og banker med å finansiere bærekraftige løsninger. Taksonomien blir derfor kritisk kompetanse for bedrifter i Norge som ønsker å konkurrere om fremtidig kapital.


EU regner med at bedrifter over tid vil ha lettere for å skaffe kapital, jo mer bærekraftige de er. Ved at bedrifter oppgir sammenlignbar informasjon om bærekraftige aktiviteter, vil investorer og banker kunne gi bedre betingelser til de riktige prosjektene.

På webinaret vil DNB og Innovasjon Norge gi innspill på mulighetene taksonomien gir. Målgruppen for webinaret er små og mellomstore bedrifter som har behov for å få mer innsikt og kunnskap om taksonomien.

Innledere og tema:

  • Hva er taksonomien, hvordan vil dette påvirke din bedrift, hvilke muligheter gir dette og hvilke krav stiller Innovasjon Norge som finansinstitusjon? v/Kristin Sæverud Eiane, seniorrådgiver bærekraft, Innovasjon Norge

  • Hvordan tenker bankene om taksonomien og hva vektlegges i kundedialogen? Hvordan vil dette påvirke bankenes utlånsfortefølje fremover? v/Hilde Nordbø, divisjonsdirektør bærekraft, DNB.

EUs taksonomi er omfattende, og det er utarbeidet et verktøy på EUs egne sider – EU Taxonomy Compass - som kan benyttes for å finne fram i klassifikasjon av ulike aktiviteter. Innovasjon Norge har utarbeidet sitt eget verktøy på norsk for å gjøre manøvrering i taksonomien lettere EUs taksonomi

Foredragsholdere:

  • Ellen Saltermark, Seniorrådgiver i Innovasjon Norge

  • Kristin Sæverud Eiane, Seniorrådgiver bærekraft i Innovasjon Norge

  • Hilde Nordbø, Divisjonsdirektør bærekraft i DNB

Vis arrangement →
Kurs i bærekraft
feb.
25.
til 10. apr.

Kurs i bærekraft

Er du klar for å styrke din bedrifts bærekraftstrategi? Delta i Om:sør sitt kompetanseprogram for bærekraft. Programmet er spesielt utviklet for små og mellomstore bedrifter.

 

Vis arrangement →
Bærekraftsuka 2024
sep.
23.
til 27. sep.

Bærekraftsuka 2024

Næringshagene i Norge ønsker deg velkommen til en bærekraftsuke fylt med kompetanseheving, inspirasjon og verktøy for å fremme positiv endring. Delta og lær hvordan vi sammen kan møte dagens og morgendagens utfordringer!

Vis arrangement →

Praktisk informasjon om på– og avmelding av kurs

Alle kurs og datoer er med forbehold om endringer og forbehold om nok antall deltakere. Klikk deg inn på hvert kurs for utfyllende informasjon og påmelding. Nye kurs legges fortløpende til i vår kurskalender. Vi bruker ofte Hoopla billettsystem for enkel påmelding.

Har du spørsmål eller tips til kurs vi bør arrangere? Ta kontakt med Roar Hole (mail: Roar.hole@listernyskaping.no ).

Her finner du mer informasjon om regler for på- og avmelding ↗︎